Halaman

Subscribe Twitter

Sunday, November 14, 2010

Sebab-Sebab Hilangnya Keperawanan


Keperawanan diukur dengan pernah atau tidak seorang remaja perempuan melakukan hubungan intim dengan lawan sejenisnya. Ada juga yang mengukur keperawanan dengan masih ada atau tidak selaput dara.


Apakah Selaput Dara?

Dalam istilah sains, selaput dara dikenali sebagai hymen. Selaput dara ini merupakan satu lipatan selaput lendir yang menutupi pintu bibir vagina perempuan.  Ia telah ada sejak bayi perempuan dilahirkan. Letaknya diantara 1 atau 2 cm dari bibir luar vagina dan bentuknya bulat mengikut bentuk liang vagina. Namun begitu ada juga selaput dara yang memiliki bentuk unik seperti bulan sabit (semilunar) dan mempunyai pemisah (septum). Selaput ini sangat nipis dan merupakan membran yang lembut. Secara biologinya membrane ini tidak berfungsi, tetapi ia mempunyai “beban yang berat” kerana dinilai sebagai bukti kegadisan seorang gadis.

Selain berhubungan secara intim, ternyata selaput dara juga boleh pecah.  Selain itu beberapa sebab lain yang menyebabkan selaput dara pecah antara lain:


  • Adanya benda tajam atau tumpul yang menembusnya.
  • Terjatuh
  • Memakai seluar yang terlalu ketat
  • Masturbasi,
  • Perawatan yang dilakukan pada liang vagina,
  • Gangguan penyakit pada saluran vagina
  • Kemalangan dan aktiviti berat yang mempengaruhi alat kelamin perempuan.

Jadi bagi remaja perempuan yang masih perawan, pandai-pandailah menjaga mahkota itu, kerana jika tidak, selaput dara akan rosak.  Maka pada saat malam pertama si suami biasanya akan curiga yang akan menimbulkan pertengkaran bahkan perceraian suatu hari nanti.

Bagi kaum lelaki, jangan menilai kesucian isteri melalui darah yang dikeluarkan ketika bersama untuk pertama kali. Jangan terlalu jahil dan kuno dalam menangani situasi ini. Cubalah berfikiran lebih terbuka dan positif karena di era millennium ini selaput dara bukanlah indikator utama dalam menentukan kesucian. Mungkin tuduhan anda ada benarnya iaitu isteri anda sudah tidak suci lagi. Namun mungkin juga wanita yang anda nikahi tidak mempunyai selaput dara atau daranya telah pecah disebabkan aktiviti-aktiviti harian yang pernah dilakukannya. Fikirlah dengan rasional. Jangan rosakkan ikatan pernikahan dengan tuduhan yang salah yang akhirnya memusnahkan rumah tangga yang dibina. Selaput dara hanya simbol. Kesucian wanita bukan dilihat dari pecahnya selaput sara atau masih perawannya seseorang, tapi dilihat dari bagaimana ia menjaganya. Perawan atau tidaknya seseorang bukan dari selaputnya tapi dari hatinya.  Apa gunanya kalau berhati busuk.

Keperawanan itu memang penting namun ia bukan segala-galanya. Yang penting itu rasa sayang dia kepada kita dan bagaimana dia menerima kita seadanya.


1 comments:

Anonymous said... [Reply to comment]

After getting more than 10000 visitors/day to my website I thought your sibermama.blogspot.com website also need unstoppable flow of traffic...

Use this BRAND NEW software and get all the traffic for your website you will ever need ...

= = > > http://get-massive-autopilot-traffic.com

In testing phase it generated 867,981 visitors and $540,340.

Then another $86,299.13 in 90 days to be exact. That's $958.88 a
day!!

And all it took was 10 minutes to set up and run.

But how does it work??

You just configure the system, click the mouse button a few
times, activate the software, copy and paste a few links and
you're done!!

Click the link BELOW as you're about to witness a software that
could be a MAJOR turning point to your success.

= = > > http://get-massive-autopilot-traffic.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...